Keď otvorila koncom minulého roka svoje dvere rodinná Optika ZITA, potešila množstvo milovníkov pekných okuliarov. Láska pre poctivé remeslo sa spojila v krásnom priestore s nadšením pre pekné rámy za dostupné ceny. Dnes je tu ZITA už takmer rok a našla si svoje miesto na trhu. O tom, ako a najmä prečo vznikla, sme sa porozprávali so zakladateľmi, Danom Grigarom a jeho mamou, optičkou a optimetristkou Zitou.

Text Zuzana / Foto Nora a Jakub / Korektúra Matej

 

Ako vznikla Optika ZITA?

Daniel: Optiku sme otvorili koncom októbra 2017, ale prvotná myšlienka sa zrodila asi tri roky predtým. Mamina so známou mali dlhší čas dve vlastné predajne vo Vrakuni. Boli to také tie klasické optiky, ktorých je v Bratislave nespočetné množstvo. Ekonomicky im to však nefungovalo. Ja som sa venoval marketingu a chcel som mamine pomôcť. Spravil som teda krátku analýzu toho, ako to s ich biznisom vyzerá a čo by sa s tým dalo robiť. Ukázalo sa však, že prevádzka nefunguje nielen ekonomicky, ale najmä ľudsky. Navrhol som preto mamine, že by sme mohli skúsiť spraviť niečo vlastné, kde by sa cítila dobre.

Zita: Necítila som sa v práci slobodne. Začali sme teda uvažovať, že bývalú firmu rozdelíme a Danko mi v tom pomohol. Veľmi som verila v úspech. Cítila som, že to bude ono a že budeme môcť robiť veci tak, ako ich máme radi.

Daniel: Moji kamaráti sú často prekvapení, že mamina vo svojom veku nabrala odvahu začať s podnikaním od nuly. Biznisový nápad postupne dozrieval a pred dvoma rokmi sme sa tomu začali venovať intenzívne. Kvôli optike som opustil bezpečné vody full time práce v medzinárodnej firme a začal som na zelenej lúke. Veci trvali veľmi dlho, lebo sme boli na všetko sami. Stretli sme sa tiež s obrovskou byrokraciou na každom kroku. Iba na povolenia na otvorenie prevádzky sme čakali sedem mesiacov, pretože sme chceli mať všetko kóšer. Chcelo to tiež množstvo motivačných príhovorov a povzbudení, lebo zo strany rodičov boli samozrejme aj pochybnosti. Aj ja som mal isté obavy, či to vyjde. Musel som však dostať svoj strach pod kontrolu.

Zita: Ja som si hovorila, že keď toľko zákazníkov dokázalo za mnou chodiť do Vrakune, tak verím, že prídu aj sem. Svoju prácu mám veľmi rada a vždy mi záležalo na tom, aby som ľuďom najmä pomohla a budovala s nimi vzťahy. Zárobok bol a je pre mňa druhoradý.

 

 

Aká bola vízia pre Optiku ZITA? Čo ste potrebovali zmeniť?

Daniel: Pre mňa bol najdôležitejší positioning značky, čiže kam sa chceme na trhu zaradiť. Vedeli sme, že nemáme šancu uspieť s ďalšou generickou optikou s okuliarmi, ktoré nájdeš všade. A takú sme ani nechceli mať. Chceli sme byť aktuálni, progresívni a ponúkať produkty ľuďom, ktorým záleží na tom, čo nosia. Viacerí moji kamaráti, ktorí nosia okuliare, sa mi často sťažovali, že na slovenskom trhu chýbajú pekné a cenovo dostupné rámy. Vychádzali sme teda z reálnej potreby ľudí, ktorá tu bola. Na druhej strane sme chceli pracovať s pekným produktom v príjemnom prostredí. Je to vtedy čistá radosť chodiť do práce.

Zita: Ja som sa tešila najmä na tú slobodu v práci. Najväčšou odmenou a pohladením duše je pre mňa spokojný zákazník, ktorý odchádza šťastný, lebo vidí a vyzerá dobre.

 

 

Akí ľudia teda nakupujú v ZITE a čo iné im chcete ponúknuť?

Zita: Chodia k nám najmä mladí ľudia, ktorí hľadajú pekný a kvalitný rám, ktorý ich však nebude stáť mesačnú výplatu. Ale už prichádza stále viac aj starších, ktorým záleží na tom, čo nosia na tvári.

Daniel: Je to aj tým, že zatiaľ komunikujeme primárne online kanálmi, ktoré sú blízke skôr mladšej generácii, a chvíľu trvá, než si ľudia posunú informácie. Často k nám chodia ľudia, ktorí hľadajú niečo iné, ale nie zas príliš extravagantné, keďže to má byť rám na bežné nosenie. Chodia aj takí, ktorí hľadajú niečo „šmrncovné” a netradičné, čo je na slovenskom trhu trochu problém nájsť.

Zita: Okrem produktu sú pre nás veľmi dôležité aj služby, ktoré ponúkame. Veľakrát počúvam od zákazníkov, že sa s nejakým pojmom stretávajú prvý raz. Ja sama som prekvapená, pretože som zvyknutá ľuďom vysvetľovať veci, ktoré sa týkajú vyšetrenia očí, skiel alebo jednoducho to, prečo je pre niekoho vhodný ten a nie iný rám. Keďže okuliare má človek na tvári každý deň, je dôležité, aby spĺňali optické parametre a perfektne sedeli.

 

 

Ako ste našli priestor na Živnostenskej, v ktorom sa nachádza Optika ZITA?

Zita: Priestor našla moja nevesta, ktorá pravidelne prehľadávala stránky s realitami. Predtým sme mali v rokovaní už aj dva iné priestory, ale nakoniec z toho zišlo.

Daniel: Z lokality optiky sa veľmi tešíme. Nachádza sa prakticky v centre mesta v príjemnom susedstve iných prevádzok, preto sme radi, že to vyšlo.

 

Priestor má aj krásny interiér. Kto je jeho autorom a ako vznikol?

Daniel: Interiér pre nás navrhli naši kamaráti z ateliéru GRAU – Andrej Olah s Filipom Marčákom. Je to jedno z veľkých pozitív, že celá optika je taký kamarátsky projekt – od architektov, fotografov až po grafického dizajnéra. Zadanie bolo vytvoriť originálny priestor, v ktorom sa budú ľudia cítiť príjemne a ktorý nechá vyniknúť predovšetkým rámy. Je preto navrhnutý minimalisticky s dôrazom na detaily.

 

Ako sa vám pracuje v rodinnom podniku?

Zita: Výborne! Vždy sme spolu dobre vychádzali a rozumeli si. Ja sa starám najmä o tú odbornú stránku a v ostatnom Dankovi plne dôverujem.

Daniel: S maminou sa mi pracuje dobre, pretože sme obaja v niečom perfekcionisti a je pre nás prirodzené robiť veci najlepšie, ako sa len dá. Pri niektorých témach však cítiť ten generačný rozdiel, aj keď moja mama je z tých progresívnejších.

 

Čo zaujímavé chystáte v ZITE v najbližšom čase?

Daniel: Keďže od otvorenia optiky sme sa nezastavili, chceli by sme niektoré procesy ešte vyladiť a trochu si vydýchnuť, stabilizovať sa. Plánujeme spustiť našu webstránku, na ktorej sme pracovali posledné mesiace a z ktorej sa veľmi tešíme. Na konci septembra sa chystáme na najväčší európsky optický veľtrh Silmo do Paríža, odkiaľ prinesieme množstvo nových kúskov. V októbri oslavujeme svoje prvé narodeniny, tak chystáme aj nejaké prekvapko. Každopádne, máme v pláne neustále inovovať a posúvať sa vpred.

 

***

NEWSLETTER

To najlepšie z HEMMET
Emailová adresa