Móda na Slovensku nemá ľahkú pozíciu. Väčšina odevnej výroby skončila po revolúcii alebo sa presunula do krajín s nižšími výrobnými nákladmi. Kúpiť si tričko alebo topánky s nápisom Made in Slovakia je teda čoraz ťažšie. Za posledné roky síce vzniklo množstvo domácich značiek, ktoré produkujú skvelé veci, ale stále je na čom pracovať. Platformu pre (nielen) slovenských tvorcov poskytuje aj bratislavské podujatie Fashion LIVE! Tri dni plné prehliadok dávajú možnosť sa prezentovať, vynára sa však otázka, čo potom. Aj túto tému sme načali s hlavou tohto úspešného projektu – Zorou Husarčíkovou. Vyštudovala kulturológiu v Bratislave na dennom štúdiu a diaľkovo medzinárodné vzťahy v Banskej Bystrici. Od začiatku štúdia teda prebýva v Bratislave (s malou pauzou, ktorú strávila v Ružomberku a pomohla mame rozbehnúť čokolatériu), kde sme ju aj navštívili. Prečítajte si nielen o tom, ako sa dostala k organizovaniu Fashion LIVE!, ale aj to, prečo byť kreatívny nestačí.
Text Zuzana / Foto Nora a Jakub
Momentálne pracuješ v castingovke, predtým si sa pohybovala v prostredí eventoviek. Ako sa kulturologička dostala k takejto práci?
K tejto práci som sa dostala tak nejak ľudsky, cez známych a kamošov. Úplné začiatky sú však zábavné a spájajú sa s Borisom Hanečkom. Spoznali sme sa tak, že mi zavolal jeden kamarát (s ktorým sme sa vlastne v tom čase až tak dobre nepoznali), keď som sedela v Umelke. Spýtal sa ma, či poznám Borisa Hanečku, a ja, že áno, ale nijak zvlášť. A on na to: „Fájn! Lebo ja som mu o tebe rozprával a on ťa potrebuje v živote!“ A ja, že dobre! A on na to: „Tak sa s ním stretni!“ Stretli sme sa a vynikajúco si sadli. Časom sa z nás stali aj veľmi blízki priatelia. V začiatkoch som mu pomáhala skôr produkčne a komunikačne. Keď sa na to pozerám spätne, boli to také drobnosti. Napríklad som mu pomáhala s prípravou projektu porcelánových bábik. Teraz sa na tom zasmejem, pripadá mi to ako maličkosť, ale vtedy sa mi to zdalo ako veľká vec. Bolo to v mojom živote veľmi dôležité stretnutie.
S Borisom ste mali pod palcom aj prvé vydanie Fashion LIVE!, ktorému sa venuješ popri svojej bežnej práci doteraz.
V roku 2013 sa rušil Bratislava fashion weekend a mne zavolali, či by som nevypomohla produkčne s prípravou Fashion LIVE! Keďže bol event zrušený na poslednú chvíľu a dizajnéri toho mali veľa pripraveného, vznikla iniciatíva „zdola“. Nultý ročník bol strašne super. Tým, že sme na to nemali takmer žiadne financie, to bolo celé punkové a na dobrovoľníckej báze. Na druhej strane si myslím, že to vo výsledku nebolo až tak cítiť, keďže sme mali veľmi kvalitný tím. Energia prehlušila niektoré detaily, ktoré by nám asi dnes už prekážali. Odvtedy sa však veľa vecí zmenilo. Tím, ktorý na tom pracuje, sa zastabilizoval a utriasol, namiesto 3 týždňov sa príprave venujeme rok.
Aká je teda tvoja momentálna pozícia na Fashion LIVE?
Ja som v podstate hlava toho celého – riešim fundraising, komunikáciu, produkciu, i keď veľa vecí som už posunula ďalej. Viac-menej to ale stále dávam dokopy. Spolu so mnou sa počas celého roku venuje prípravám Olo Křížová, ktorá je kreatívnou riaditeľkou, a Peťo Gonda, architekt podujatia.
Fashion LIVE! vzniklo celkom na rýchlo, aj vďaka nepríjemným udalostiam, ktoré tomu predchádzali. S čím si do toho celého išla?
S ničím! Toto sú také momenty, ktoré sa jednoducho človeku v živote udejú. Tým, že to vzniklo spontánne, nebol to projekt, kde by sme si sadli a povedali, takáto je naša vízia a postupne ju prečistíme a zistíme, ktorým smerom máme ísť. Vedeli sme však, že to nebude poslednýkrát. Je veľkou devízou mať niečo odskúšané, a keď má na to človek ešte aj pozitívne ohlasy. Bolo nám jasné, že pokiaľ to nezopakujeme, neskôr už tú platformu nanovo nepostavíme. Lebo vymyslieť si projekt na papieri, chodiť ho prezentovať a zháňať na neho prachy je extrémne náročné a my sme predsa len mali referenciu nultého ročníka.
Nejaký cieľ za tým ale musel byť…
Cieľom bolo a je to, prezentovať širokej verejnosti tému módy, to, že vzniká lokálne a aký je za ňou príbeh. Pretože sa nám stále vynára otázka, prečo by si si mal kúpiť slovenského dizajnéra, a nie napríklad fast fashion brand (značka, ktorá predáva rýchlu módu – napr. H&M, Zara – pozn.). Bez tohto sa nepohneme. Druhý smer je orientovaný skôr na dizajnérov, ktorým ponúkame rôzne možnosti, ako sa rozvíjať – workshopy zamerané na ich ďalšie vzdelávanie, na to, ako napríklad po veľkej „showke“ ešte dopovedať svoj príbeh, keďže ich fokusom stále zostáva to, aby dopadla dobre prehliadka. Ten nasledovný sales a proces dostávania výrobku k zákazníkovi – na to už nie je energia. Vrchol zatiaľ ostáva na móle.
Áno, toto je večný problém slovenskej módy – nefunguje tu princíp: prezentácia – buyer (nákupca pre maloobchod – pozn.) – predaj. Tipujem, že na Slovensku nie sú takmer žiadni buyeri.
Je ich málo, ale už sa nám ozývajú a chcú vidieť veci. Druhou otázkou však je, či sú naši dizajnéri na to pripravení – lebo úprimne povedané, nie vždy to tak je. Nie je sranda vyprodukovať kolekciu, keď si ju buyer naobjednáva. Je to teda oblasť, ktorej sa chceme venovať, ale tiež to nechceme predbehnúť. Momentálne sa skôr zameriavame na pozývanie zahraničnej tlače ako buyerov, keďže občas mám pocit, že na sebe aj tí dizajnéri musia ešte zamakať.
Kreatívna riaditeľka Fashion LIVE! Olo Křížová.
Tým, že sa Fashion LIVE! koná iba raz do roka, tak mne osobne napríklad chýba aj sezonalita svetových týždňov módy…
Áno, ale ja si myslím, že už sa potreba sezonality trochu stráca. Samozrejme, je to značka od značky, ale myslím, že keď sa to buyerovi páči, je úplne jedno, či je to jar/leto alebo jeseň/zima. Pokiaľ to však nevieš vyrobiť a včas dodať, začne to byť horšie. Samozrejme sa ale vždy poteším tomu, keď nás oslovia buyeri. Napríklad nedávno to boli ľudia z dvoch berlínskych concept storeov. Aj v tomto sa snažíme byť dizajnérom nápomocní, ale treba počítať s tým, že buyeri chcú niečo vidieť. Chcú vidieť lookbook, prezentáciu, mať katalóg s veľkosťami, farbami a všetkým, čo dokážeš vyrobiť. A chcú vedieť, či si schopný to aj dodať.
Mám pocit, že v našich krajoch stále tvrdo prevláda zákazková výroba. Napríklad väčšina dizajnérov jednoducho nerobí Ready to wear módu (móda určená na denné nosenie – pozn.).
Áno, to máš pravdu, ale aj dizajnéri, ktorí sa venujú trochu inej tvorbe, majú v kolekcii modely, ktoré sú vyslovene určené na predaj. Máš samozrejme kúsky, ktoré si dajú na seba len fashionisti/fashionistky, ale sú tam aj úplne nositeľné veci. Tie si na móle možno ani nevšimneš, lebo ich zatieňujú úplné iné modely, ale práve tie väčšinou robia predaj. Čiže aj dizajnéri by mali rozmýšľať týmto smerom, že je potrebné mať kúsky tak na mólo, ako aj tie, s ktorými sa dá dobre pracovať a oslovia širšie publikum.
Ty si to, o čom hovoríš, zažila aj z trochu odlišnej strany. Pár rokov dozadu si pracovala pre značku Nehera, kde si mala na starosti ich showroomy.
Áno, mala som na starosti ich showroom v Paríži.
Aké to bolo, pripravovať prezentáciu na parížsky týždeň módy?
V Paríži to funguje trochu inak ako u nás. Všetky prehliadky sú súčasťou kalendára – týždňa módy, kde sa prezentujú. Na druhej strane, u nás je to všetko pod jednou strechou. Tento náš zjednotený formát je aj výsledkom toho, že pracujeme s úplne inou sumou peňazí. To, že dokážeme dať všetko pod jednu strechu, šetrí peniaze nám aj dizajnérom. V Paríži je to neskutočne nákladné – a to nehovorím len o samotnej prehliadke. Veľa stojí takisto PR, ak sa chce značka zviditeľniť, zaujať. Keďže si to u nich rieši každý po vlastnej osi, ide najmä o to, aby si sa dostala do pozornosti buyerov a následne do predaja.
Keďže už viem, že na Paríž finančne nemám, ako sa teda môžem ako mladý dizajnér dostať na Fashion LIVE?
Hneď na začiatku musím povedať, že ma teší jedna vec – máme viac záujemcov, ako časov prehliadok. Preto je jasné, že musia podliehať výberom. Toto má ako kreatívna riaditeľka pod palcom Olo Křížová. Stretáva sa s ľuďmi, prechádza si ich prácu, hodnotí. Často sa stane, že sa niekto prihlási viackrát, takže má priestor aj hodnotiť progres. Chceme totiž mať možnosť zachovať kvalitu tohto podujatia, a pod to patrí aj výber dizajnérov a značiek.
I keď nie ste Paríž ani Londýn, je veľmi pozitívne, že takéto podujatie dokážu mať pod palcom iba traja ľudia.
Určite nie sme Paríž ani Londýn, ale pracujeme s tým, čo je. Aj naše ciele sú trochu iné – zamerané na to, aby sa to tu rozvíjalo, niektoré veci jednoducho nepredbehneme. Ja si myslím, že sa to posúva – dobrým smerom. Ľudia vedia, čo Fashion LIVE! je, tešia sa tam, takisto aj dizajnéri.
Keď sme u teba fotili, povedala si jednu veľmi zaujímavú vec – že nemáš veľkú predstavivosť. To je celkom zaujímavé, keďže sa pohybuješ v prostredí módy.
Áno, je to tak. Ak mi dáš zelenú lúku a zadanie postaviť na nej dom, asi nebudem vedieť, čo s tým. Ak mi ale ukážeš jeho návrh, budem ti presne vedieť povedať, ktoré veci fungujú, a ktoré nefungujú. Viem sa k tomu vyjadriť, ale neviem prísť s nápadom. Aj v mojej pozícii na Fashion LIVE! je to tak – kreatívne nápady, ktoré prichádzajú od Olo alebo Peťa, dostávajú odo mňa spätnú väzbu, zamýšľam sa nad tým, čo je možné zrealizovať a ako – aby sme si úplne neuleteli. Trochu to tam ukotvujem. Táto kreativita alebo predstavivosť (alebo ich nedostatok) zase nemusí byť totožná s vkusom. Myslím si, že viem odlíšiť kvalitnú vec od nekvalitnej, len ju neviem vytvoriť. Čo je pri súčasnom rozložení vecí aj fajn.
Čo bolo doteraz tvojím vrcholom na Fashion LIVE?
Minulý rok bol taký, že som mala pocit, že sa nám veľa vecí podarilo vyriešiť a zlepšiť ich funkčnosť. Čo sa týka samotných prehliadok, k tým sa dostanem vždy až večer. Dopredu nemám priestor sledovať dokopy nič, lebo mám toľko ostatných povinností. Takže ma to často poteší a prekvapí. Pre mňa má ale každá prehliadka niečo do seba. Páči sa mi, že sú také rôznorodé a človek zažije rôznu atmosféru.
Aký teda bude tento ročník?
Sama vieš, že ako to bude vyzerať, ti povedať nemôžem. Sme stále v tom istom priestore, takže sa vždy snažíme pristupovať inak ku scéne, aby sme stále niečím návštevníkov prekvapili. Tento rok sme pridali Opening event, na ktorom bude mať prehliadku Jakub Polanka. Na našom móle už bol, a to práve počas nultého ročníka. Po tomto úvodnom večeri nás čakajú ďalšie tri dni úplne nabité prehliadkami. Na poschodí samozrejme ani tento rok nebudú chýbať dizajnérske showroomy a kopec zaujímavých vecí.
***